-

Kenzo

Det franske motehuset Kenzo tilbyr luksuriøs mote, ofte sett på kjendiser over hele verden. Hos Me & the Met er vi derfor ekstra stolte over å kunne presentere Kenzo som en del av vårt utvalg. Kenzo ble etablert av den japanske designeren Kenzo Takada, i Paris i 1970. Merket forblir tro mot tradisjonen om å skape mote som er inspirert av det asiatiske kontinentet, spesielt Japan, og kombinerer det med europeisk ”high fashion”. I begynnelsen tilbød Kenzo håndsydd tøy til kvinner, men kolleksjoner har senere blitt utvidet til å inkludere menn, barn og hjem.

I dag er Kenzo et internasjonalt klesmerke kjent for luksus og glamour, for ikke å glemme den ikoniske tigeren som preger flere gensere, sko, mobil deksel og mer. Den ikoniske tiger genseren, i tillegg til mange andre av de klassiske plaggene fra de mange kolleksjonen Kenzo har produsert, er blitt sett på utallige musikere, skuespillere og kjente bloggere. I dag er det Humberto og Carol Lim som er designer duoen bak merket og som designer mote som går i mot forventningene til sesongenes trender. Designer duoen henter stor inspirasjon fra det 21. Århundret, dette kommer spesielt tilsynet i kolleksjonene som er designet i samarbeid med avant-garde kunstnere, musikere, skuespillere og andre designere.

Kjøp dine Kenzo favoritter her hos Me & the Met i dag!

46 artikler

per side

Rutenett  Liste 

Bruk fallende rekkefølge

46 artikler

per side

Rutenett  Liste 

Bruk fallende rekkefølge

Historie og show

Da merket først ble grunnlagt i 1970 var det relativt ukjent, men det vokste og ble raskt en stor suksess. Da motebladet ELLE valgte å bruke noe av merkets klær på forsiden økte oppmerksomheten og omtalen rundt merket ytterligere. I 1972 måtte de til og med stoppe et show fordi salen ble overfylt av tilskuere og pressefolk.

Designeren og grunnleggeren bak merket, Kenzo Takada, ble født i 1940 i Himeiji i Japan der han gjennom søsterens moteblader oppdaget sin interesse for mote. Etter å ha studert mote på Bunka Fashion College i Tokyo, flyttet Kenzo til Paris og seks år senere åpnet han sin aller første butikk i Galerie Vivienne – Jungle Jap. Butikken ble innredet som en jungel og klærne ble snart et populært samtaleemne i moteverden.

Showene til Kenzo er kjent for å være spektakulære og blir holdt på kjente steder, for eksempel nattklubben Studio 54 i 1977. I samme tidsperiode holdt merket også show i et stort sirkustelt, hvor designeren kom ridende inn på en elefant. Dette er et eksempel på hvordan designerne bak Kenzo alltid har sørget for at showene skal reflektere det ”ville” som klærne representerer.

Nåværende designere Carol Lim og Humberto Leon møttes på Berkely og ble straks venner med et felles syn og en felles kjærlighet for mote. Det er Lim og Humberto som introduserte tigeren som i dag er synonymt med merket. Eiffeltårnet har også vært et mye brukt trykk og har i likhet med tigeren preget alt fra sko til kjoler, gensere og t-skjorter. Merket har vokst og blitt godt etablert siden det ble startet opp i 1970, i dag er ikke kolleksjonene kun forbeholdt klær og sko men merket tilbyr også parfymer og tilbehør.

Kenzo tigeren og veldedighet

Det ikoniske tigertrykket har gjort merket lett gjenkjennelig i motejungelen. Tigeren er blitt veldig populær og pryder alt fra gensere til sko. Designerduoen bak logoen har tidligere fortalt i intervjuer at logoen gjør at mennesker kan bli ett med merket og være en del av det den representerer. De beskriver hvordan det er som å ha en hashtag, bare uten selve hashtagen, og hvordan det skaper et slags fellesskap der man identifiserer seg med den samme logoen. Som Carol Lim sier, det er et symbol og man for lyst til å gå opp til den personen som bærer plagget og bli bedre kjent med dem. I dag er tigeren blitt en del av klesmerkets DNA og har vært en viktig del av designerduoens videreutvikling av merket. Trykket som først var ment for catwalken blir nå revet bort fra hyllene med en gang.

Det er ikke kun tigeren som viser klesmerkets forhold til det ville og eksotiske, Humberto Leon og Carol Lim har begge vokst opp i California og har et nært forhold til marine livet. De har samarbeidet med Blue Marine Foundation i kampen mot overfiske og forurensning. I denne forbindelse lanserte Kenzo i 2014 en kolleksjon med slagordet ”No fishing no nothing” på t-skjorter og gensere, hvor pengene gikk til Blue Marine Foundation. I Paris åpnet merket i en uke, en digital pop up butikk hvor kunder kunne kjøpe klær og for hvert plagg som ble kjøpt dukket det en ny fisk i Kenzo sitt digitale akvarium. Dette var en del av ønsket om å spre budskapet om hvor viktig det er å ta vare på havet.

Samarbeid og kjendiser

Kenzo har gjennom tidene samarbeidet med diverse artister, og designere. I 2016 annonserte merket sitt samarbeid med H&M og kolleksjonen Kenzo X H&M ble sluppet i November samme år. Det var den ikoniske fotografen Jean-Paul Goude som tok bildene til kampagnen som inneholdt syv kjendiser blant annet Chance the Rapper, Iman, Chloe Sevigny og Suboi. Plaggene i kolleksjonen var fargerike og designerduoen meddelte at de ønsket og spre klesmerkets positive energi over hele verden. Kolleksjonen bestod av jakker og gensere i tillegg til tilbehør som capser, vesker og sokker. I Norge ble kolleksjonen omtalt som kolleksjonen for den motebevisste og trendy kvinnen. Inspirasjonen til kolleksjonen var hentet fra Kenzo’s eget arkiv og plaggene skulle fortelle en historie, den lekene og positive stilen ble understreket med et moteshow for kolleksjonen som siden er blitt omtalt som et gledespredende og fargerikt show.

I mars 2018, avslørte Kenzo at Britney Spears var deres nye ansikt utad for kolleksjonen ”La Collection Memento No. 2”. Kolleksjonen, markedsført under hashtaggen #KenzoLovesBritney består av en rekke ready-to-wear denim plagg for både menn og kvinner. Kolleksjonen som består av denim på denim henviser til catwalk debuten til Kenzo Jeans i 1986.

Det er ikke kun i nyere tid kjendiser er blitt assosiert med merket, under Kenzo Takada sin tid som designer var klærne fra Kenzo også å finne på kjendiser som Jerry Hall. De senere årene er mange av plaggene, spesielt genserne med tiger-trykk, sett på Beyonce, Rihanna og Solange Knowles. Foruten tigerlogoen er det blomstrete printet deres sett på kjendiser som Alexa Chung.